Hírek
2022. December 14. 13:14, szerda |
Belföld
Forrás: mti
Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek - tájékoztatta az MTI-t a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdán.
A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek.
A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz - ismertették a közleményben.
Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak.
A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések.
A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.
A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát.
A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 17. 07:45, csütörtök | Belföld
NAK és MAGOSZ: nem hagyjuk, hogy az Európai Bizottság tönkretegye a gazdákat!
2025. Július 17. 07:42, csütörtök | Belföld
Orbán Viktor: Brüsszel Ukrajnába akarja vinni az európai emberek pénzét
Brüsszel javaslata egy ukránbarát költségvetés, a célja pedig világos, mint a nap: Ukrajnába akarják vinni az európai emberek pénzét - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szerdán a Facebookon közzétett videójában.
2025. Július 16. 07:37, szerda | Belföld
Európa legjobban teljesítő bankjai között az OTP az S&P idei rangsorában
Az OTP Csoport a második helyen végzett Európa legjobban teljesítő bankjai között az S&P Global Market Intelligence 2025-ös rangsorában a tavalyi első helyezés után - tájékoztatta a pénzintézet kedden az MTI-t