Hírek
2016. Szeptember 18. 00:00, vasárnap | Helyi
Vigyázat, szarvas veszély!
				Szeptemberben és októberben különösen nagy a legnagyobb testű hazai
erdei vadak, a szarvasok elütésének veszélye.
	Köztudott, hogy hazánkban népes szarvas populáció él és a szarvas
	állomány minősége is kiváló. A szarvasok sajátossága, hogy nem
	csak az erőkben élnek és mozognak, hanem időnként a közúton haladók
	útját is keresztezik, amely komoly baleseti kockázatot jelenthet.
	Nem véletlen, hogy rendkívül sok helyen figyelmezteti a közutakon
	közlekedőket „Vadveszély” jelzőtábla.
	Ősszel különösen nagy a szarvasok elütésének veszélye. Ez abból adódik,
	hogy szeptembertől november közepéig tart a „szarvasok násza” a
	szaknyelven barcogásnak nevezett üzekedési időszak. Ilyenkor
	szarvasokkal lakott területen kívül szinte bárhol találkozhatunk. A
	bikák bőgési időszakában az állatok jóval aktívabbak, alapvető
	óvatosság, veszélyérzet és körültekintés nélkül szaladhatnak ki az
	úttestre. A veszélyt tovább fokozza, hogy a szarvasok többsége
	családi kötelékben, vagy kisebb csapatokban mozog, így igen nagy a
	valószínűsége annak, hogy a vadállatok nem magányosan jelennek meg az
	utakon.
	A szarvas elütések következményei súlyosak lehetnek, hiszen ilyenkor
	általában nem csak a vadállat sérül meg, hanem a baleset a
	közlekedőkre, a járművezetőkre és utasaikra nézve is komoly
	veszélyekkel járhat. Évente többször hallhatunk olyan vadelütésekről,
	melyek személyi sérüléssel, vagy ritkábban emberi tragédiával végződnek.
	Ennek oka egyrészt, hogy az elütött vad a szélvédőt áttörve nagy erővel
	a gépjármű utasterébe csapódik, míg más esetekben a balesetet elkerülni
	szándékozó autós félre rántja a kormányt, s lehalad az úttestről, vagy
	összeütközik a szemből érkezővel.
	
	Szarvasainkról
	Két legjellemzőbb szarvasfajtánk: a gímszarvas és a dámvad.
	A gímszarvas a legismertebb hazai szarvasféle, melyről érdemes tudni,
	hogy a legnagyobb szarvasfélék közé tartozik. Marmagassága a 150 cm-t,
	testének tömege pedig a 300 kg-ot is elérheti. Legnagyobb számban a
	Dunántúlon. A szarvasbikák többnyire kis csapatokban, vagy egyedül
	mozognak, míg a tehenek inkább családi kötelékben élnek. A gímszarvas
	üzekedési időszaka szeptemberre és október elejére esik, különösen az
	alkonyati és az esti órák a veszélyesek a balesetek előfordulása
	szempontjából.
	Másik hazai szarvasfélénk, a dámvad kisebb termetű és tömegű vadon élő
	állat. Alapvetően családokban él, üzekedési időszakuk október
	elejétől november közepéig tart (egy hónappal később, mint a
	gímszarvas esetében).
A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság tanácsai:
	Lakott területen kívüli utakon vadállatokkal elvileg bárhol és bármikor
	találkozhatunk. Különösen számolni kell vadállatok megjelenésére azokon
	az útszakaszokon, melyeket „Vadállatok” veszélyt jelző táblával
	jelölnek meg. Ezeket a táblákat ugyanis a közút kezelője a
	vadásztársaságokkal, vadgazdálkodási szakemberekkel egyeztetett
	útszakaszokon helyez el, ahol a vadak megjelenésének az átlagosnál is
	nagyobb a valószínűsége.
	A vadbalesetek megelőzésével kapcsolatban a leginkább ajánlható módszer
	a figyelem, a fokozott óvatosság, s a csökkentett haladási sebesség. A
	motorkerékpárral közlekedők jóval védtelenebbek a gépjármű vezetőköz
	képest. Ezért részükről a vadveszélyes útszakaszokon még inkább
	indokolt a lassúbb és óvatosabb közlekedés, s nem tanácsos a megengedett
	felső sebességértéket kihasználni.
	Időnként előfordulhat, hogy a vadvédő kerítés esetleges hiányosságai,
	folytonosság-szakadásai miatt az autópályákon, vagy közvetlenül azok
	mellett vadállatokat látunk. Ilyen esetben nem csak indokolt, hanem
	egyenesen „kötelező” a lassító fékezés még akkor is, ha közvetlen
	veszélyt még nem tapasztalunk. Az autópályára tévedt vadállatok
	ugyanis a kerítéstől nem tudnak a veszélyes zónából kihaladni, s így
	pánikszerűen a gépjárművek közé rohanhatnak.
	Fontos tudni, hogy vadállat észlelése esetén a távolsági fényszóró
	alkalmazása kifejezetten hátrányos lehet, hiszen az úttesten lévő vad
	ilyen esetekben általában riadtan a fény felé fordul, megdermed, s nem
	tud időben kitérni az ütközés elől. A tapasztalatok szerint az óvatos
	közlekedés mellett a hangjelzés alkalmazása már nagyobb segítséget
	jelenthet, hiszen az állatok többsége megijed az erős kürt hallatán, s
	menekülni akar a közeledő zajforrás elől.
	Hasznos eszköze lehet még a vadelütések elkerülésének az ultrahangos
	vadriasztó síp, melyet a járműre rögzíthetünk, s a menetszél működteti.
	Az egyszerűbb kivitelű műanyag változatok már olcsón hozzáférhetők,
	hátrányuk viszont, hogy egy-két autómosás után letörhetnek, vagy a
	ragasztási felület megkopása miatt az eszköz a járműről menet közben
	leesik.
	Ha őszi hónapokban lakott területen kívül közlekedünk, készüljünk fel
	előre a vadon élő állatok által okozott veszélyhelyzetekre, s tegyünk
	meg mindent a balesetek megelőzéséért!
Ezek érdekelhetnek még
2025. November 04. 07:47, kedd | Helyi
Bajnokok Ligája - A 4. fordulója programja: Liverpool-Real és PSG-Bayern
A Szoboszlai Dominiket és Kerkez Milost foglalkoztató Liverpool a Real Madridot fogadja kedden a labdarúgó Bajnokok Ligája alapszakaszának negyedik fordulójában.
2025. November 04. 07:45, kedd | Helyi
Meteorológia: átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október
Átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján hétfőn.
2025. November 04. 07:36, kedd | Helyi
Navracsics Tibor: Magyarország az uniós forrásokat leghatékonyabban felhasználó tagállamok közé tartozik
Magyarország az uniós forrásokat leghatékonyabban felhasználó tagállamok közé tartozik.
2025. November 03. 07:15, hétfő | Helyi
Labdarúgó NB I - Legyőzte a Zalaegerszeget és élre állt a Debrecen
A Debreceni VSC hazai pályán 2-1-es győzelmet aratott a Zalaegerszeg felett a labdarúgó Fizz Liga 12. fordulójának vasárnap esti zárómérkőzésén.

